Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ard Jong - WaarBenJij.nu Oman - Reisverslag uit Masqat, Oman van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Oman

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

16 Oktober 2007 | Oman, Masqat

Voorafgaand aan dit bericht weer even de vaste gebruikelijkheden:

Laura: ja stuur is een foto van Red.. ben benieuwd. En het Suikerfeest heb ik zelf niet meegemaakt (zie bericht), maar heb er wel veel over geleerd. Iedereen brengt elkaar bijvoorbeeld eten. Ook al ben je niet moslim.


Judith: groetjes terug

Nicky: ja die achterste rijdt achteruit, net als een trein. Je hoeft dus niet te keren met dat lompe ding. Verder zijn ze voorzien met zijkippers (in tegenstelling tot het plaatje)
Oh en ik geef geen welkoms feestje, jullie moeten blij zijn dat ik weer terug ben!! hint... hint.. (een rondje is ook goed ;))


Boer fm: Ja ik wil wel plakken, maar ben al druk genoeg met foto's plakken ;)

Suus: Ja maar dat was denk ik dat een of andere auto show. Hier rijden ze gewoon over de weg. Ik ga binnenkort naar een of andere parkeerplaats voor rijke mensen. Dan zal de lijst schijnbaar minimaal verdubbelen.

Auto Update:

4 Ferrari's
4 Aston Martin's
6 Jaguars
2 Maserati's
3 Roll's Royce
1 Lamborghini

Hummer's tel ik ook niet meer


Nu het verhaal:

Ja jullie denken zeker dat het hier alleen werken werken werken is...
Maar dat is niet zo....
Ik zal vertellen waarom:

Normaal gesproken heb ik alleen vrijdag vrij (zondag is hier vrijdag). Zaterdag werk ik gewoon (in tegenstelling tot half VAE).
Dit is even pittig, maar bij de Wildkamp en bij mijn vorige stage deed ik niet anders en ben dus wel wat gewend.
Een voordeel hier van is dat ik meer vrije dagen kan nemen als dat nodig is. Ik ben hier in totaal namelijk 117 werkdagen (6 daagse werkweek) en hoef er maar 90 te lopen. Ze raden echter aan er 100 te doen en dat wil ik dan dus ook minimaal.
Maar afgelopen zaterdag en zondag was het nodig dat ik vrij was.

Nathalie en Philip hadden namelijk een vakantie gepland.
Ik dacht in eerste instantie dat het ging om een festival in de buurt van Dubai, vlak bij de kust in de woestijn. Maar de plannen werden 3 dagen voor vertrek wat helderder voor mij. De planning was om naar Oman te gaan. En wel naar Musandam.
Via Facebook (een mix tussen CU2, msn en outlook)(mijn account is ard de jong in het nederlandse netwerk, voor degene die mij daar willen opzoeken) kon je je aanmelden voor de reis.
Er waren zo'n 40 aanmeldingen.

Eerst moest ik op donderdagavond nog wat drank inslaan voor de trip. Ik was al veel slijterijen langs gegaan, maar die waren allemaal dicht vanwege de rammadan. Nu bleek er na wat belletjes (met Eddy en Alex) er een open te zijn achter de powerplant (stroomcentrale) dit vind ik verdacht, maar dat is schijnbaar best gewoon.
Stonden er zeker 150 Indiers en Pakistani te wachten voor de ingang om uberhaupt naar binnen te gaan. Dus ik en Eddy zijn omgedraaid en hebben bij Paul (de buurman van Eddy) wat bier gescoord en ik heb van Eddy een fles wodka geleend.

Op vrijdag ochtend was het verzamelen bij Mike. Mike was echter niet thuis, dus ik aan de telefoon. Bleek dat hij was weeste stappen in Dubai en pas net op weg terug was. Hij vertelde me ook hoe ik zijn hek op kon maken en hoe ik binnen kon komen. Dus ik heb me wel vermaakt. Na ongeveer 20 minuten was Mike er en na 40 minuten de rest ook. (ik en mike waren de enige vanuit RAK die meegingen, de rest woont in Dubai)
Na nog wat gesjouw, geduw en gebel (mike moest nog pakken!, de achterklep moest dicht geduwd worden en Bruce was verdwaald in RAK) zijn we vertrokken.

We zijn eerst nog even langs de industrial zone van RAK gereden, waar we nog een paar mensen, bier en een Quad op moesten halen.

Na ongeveer een half uur kwamen we aan bij de grensovergang met Oman. Dit is de grensovergang met het noordelijke deel van Oman. Oman bestaat uit 3 delen. Het grootte Oman (ten zuiden van de VAE en onderaan het arabische schiereiland), noordelijk Oman (ten noordoosten van de VAE) waar wij verbleven en een klein stukje midden in de VAE tussen noord en zuid Oman (een beetje net als je baarle-hertog in nederland hebt).
Bij de grens was het echter enorm druk.

Dit komt omdat in de VAE de rammadan is afgelopen. Het is dus tijd voor de suikerfeesten. Dit heeft als gevolg dat heel de VAE 3 dagen vrij heeft en dus naar Musandam gaat om te kamperen.

De controle duurde ongeveer 1,5 uur en koste 30 dirham (6 euro). Dit was voor sommige (degene die maar 1 nacht zouden blijven) te lang dus die zijn omgedraaid. Ik reed echter met zo iemand mee(Japie), waardoor ik alle spullen van zijn auto in die van Bruce moest laden. Dit kostte weer een kwartier extra. Maar goed het is vakantie dus niet zeuren.
We dachten toen echter dat we klaar waren en dus zo Oman in konden rijden. Maar achter het enorme gebouw van de controle, stond er dus nog een kleine achter. De VAE en Oman hebben dus ieder hun eigen post.
De tweede controle duurde zeker een uur en kostte nog eens 10 dirham.
Om de tijd te doden speelde we wat rugby en Phillip (Zuid Afrikaan, er waren twee Phillip's, de andere komt uit New Zeeland) regelde het verkeer....

Maar goed daarna konden we onderweg.

En we hebben genoten.
Musandam (de streek naam) is echt prachtig.
We reden over een weg met aan de ene kant de mooie heldere en rustige zee en aan de andere kant de rosten en bergen( dezelfde bergpartij als aan de rand van RAK, het hele noordelijke deel van OMAN is zo). Dit is volgens mij ook een van de weinige doorgaande wegen van het noordelijke Oman. Een snelweg is er zoiezo niet. Maar dat gaf niet, het was prachtig.
Nu kan ik nog wel 10 minuten lullen over hoe mooi het daar is, maar foto's zeggen meer..
Ik zet de foto's niet meer op my space. Omdat mijn downloadlimiet vol zit. Dus je komt er maar gewoon een keer voor op de koffie als ik terug ben!
Ik zal impressiefoto's wel op deze site zetten.

Na wat kleine plaatsjes gepasseerd te hebben en wat tankstation stops gemaakt te hebben (banden oppompen, eten en het kopen van een cowboyhoed voor iedereen, inclusief mijn bijna kale kop) kwamen we in Khasab. Dat is ook ongeveer het einde van de weg. We hebben daar wat gecruised, de ijsfabriek opgezocht voor het geval het ijs in de coolboxen zou smelten en zijn toen terug gereden naar het laatste strand waar we langs gekomen waren.

Dit was een strand gelegen langs een van de zijkanten van een uitgestrekte baai. Een super mooie plek.

Er was nog een overkappinkje vrij, dus daar zijn we naar toe geraced. Na goed een uur had iedereen zijn tent staan en konden we eindelijk BBQen.

Het weekend was verder eigenlijk gevuld met bier drinken, zwemmen, bbqen, bier drinken, zwemmen, bbqen enz.

Er waren maar drie dingen die afweken:

Op de tweede dag zijn we met 8 van de 11 overgebleven personen met een bootreis meegeweest georganiseerd vanuit het Golden Tulip Hotel vlakbij. Dit was echt geweldig.
Ten eerste kon je nu eens de kust bekijken vanaf het water.. wat prachtig was.
Vervolgens hebben we dolfijnen gezien, helaas zijn al mijn foto's daarvan zo goed als mislukt. Maar ik denk dat andere er wel hebben, dus dat komt wel goed.
Als afsluiting hebben we in een prachtige baai, met daarin een eiland met ruines van vroeger gezwommen en gesnorkeld.
Alle indieers die meewaren (eigenlijk iedereen behalve ons, tenmiste op onze boot), en dan met name de vrouwelijke en kinderen, hadden nog nooit gezwommen, laat staan midden op zee. Die gingen dus uiterst langzaam van de trap. Dit tegen ons zere been, wij wilde zwemmen.
Dus we zijn op het dak gaan staan (toch zeker 10 meter hoog) en zijn er vanaf gesprongen. De Indiers verklaarden ons voor gek. Maar dat deden wij andersom ook.
Ik heb even gesnorkeld, maar er was een te kort dus ik moest hem weer inleveren. Maar ik heb wel een paar maatjes van Nemo gezien. De dolfijnen kwamen echter niet in de baai.

Het tweede was afweek was diezelfde dag, maar dan 's avonds. De groep bestond uit één Nederlander (ik), één Engelse, één nieuw Zeelander, twee mensen uit Mauritius en 6 Zuid Afrikanen. Ik ben dus de enige die rugby niet volgt. De rest wil de wereldbeker wedstrijden (die nu in Frankrijk gehouden worden) zien. Dus wij met 9 man naar het Golden Tulip Hotel.
Nadat we nog hebben gezien dan Nederland met 0-1 verloor van Romenië. Begon Engeland-Frankrijk.
Het cafe waarin we zaten was gevuld met Engelsen, dus wij waren voor Frankrijk. Helaas verloor Frankrijk met 9-14. Maar we hadden lol gehad. Lekker veel dingen schreeuwen zoals "viva la France" etc.
Maar het meeste lol hadden we nog wel met Phillip (de nieuw zeelander). New Zeeland is in de kwart finale uitgeschakeld door Frankrijk, terwijl Zuid Afrika wel door ging. Dat heeft hij geweten. Het werd nog erger toen Frankrijk verloor van Engeland. Engeland had in de poule al verloren van ZAf. Dus toen was het helemaal lachen geblazen.
Toen iedereen weer goed volzat zijn we naar de tent vertrokken en gaan slapen.

Het laatste wat afweek, was dat we niet alleen bier dronken, maar op de eerste dag hebben we ook 2 cocktails gemaakt (formaat grote coolbox) met daarin bijna evenveel drank als andere dingen... Maar met de kook kwaliteiten van Bruce kwam dat wel goed (hij had ook de beste gemarineerde kip die ik ooit van de BBQ op heb en hij heeft ooit een keer spinazie gemaakt, met kip en pasta, bij nathalie, die ik gewoon lekker vind. Ik hou helemaal niet van spinazie)

Wat ook leuk is is dat de mensen van Zuid-Afrika Afrikaans kunnen praten. Dat is een beetje een mengelmoes van Engels en vooral Nederlands, maar met wat andere grammatica. Maar we konden elkaar wel verstaan in het Nederlands, zolang het maar rustig ging.

Het is wel eens leuk om Nederlands te praten met andere mensen.

De volgende dag zijn we naar huis vertrokken, iedereen met een flinke kater. Dit keer konden we wel redelijk snel door de douane. Alleen mijn paspoort duurde wat langer, wat in eerste instantie ons deed schrikken, maar achteraf bleek dat omdat ik op een toeristen visa in de VAE ben ipv een vast visa, ik een extra stempel nodig heb.
We hebben bij Mike toen gedouched (deze campeerstranden zijn gratis en hebben dus geen douches en maar 2 wc's van slechte kwaliteit etc. Dat is wel wat anders dan Duin en Strand, maar zeker niet minder leuk. En iedereen is ook smerig, dus het valt niet op. En douchen in de zee kan ook ;)) gegeten en geslapen of film gekeken. Bruce heeft me toen thuis afgezet.

Na thuis nog wat geslapen te hebben, hebben we bij Mike thuis (ja weer naar Mike toe, maar hij heeft niet voor niks een lcd tv van 3 meter breed en een bar in de woonkamer) Zuid-Afrika - Argentinie gekeken. Ik en Mike waren de enige daar, die ook mee waren geweest met kamperen, de rest was al terug naar Dubai. Zuid-Afrika won en dus was het feest.

De volgende dag, had ik met Eddy afgesproken dat ik voor het begin van de middag weer zou werken. Ik heb dat maar zolang mogelijk gerekt. Ten eerste om wat slaap in te halen (op het strand zweette je om 8 uur je tent uit) maar stiekem ook omdat ik nog niet wilde werken maar lekker wilde genieten van mijn VAKANTIE.

Daarbij komt nog dat we over 2 weken waarschijnlijk naar Diba (dat is in de UAE, maar dan aan de andere kust, tussen de twee Oman's in, naast Fuhjeira)gaan om het weer dunnetjes over te doen!

OOH wat heb ik het toch slecht af en toe... ;)


ps. De rest komt wel weer een andere keer...

  • 16 Oktober 2007 - 16:41

    Suus:

    Ben je toch nog wel van plan om terug te komen??? dit lijkt me zo ongeveer het ideale leventje!!
    kus

  • 16 Oktober 2007 - 21:20

    Claudia:

    hey jongen..

    Wat een verhaal zeg..das lang..maar wel stoer hoor!!
    Neem je ook een leuke auto mee naar huis?
    haha tot snel en ik hou je in de gaten

    xx Clau

  • 17 Oktober 2007 - 19:34

    Nicky:

    ja ik merk wel dat je het mist om nederlands te prate wat ken jij schrijven jonge.. maar dan heb je het toch goed voor mekaar. maar deze keer geen nathalie in je verhaal, mocht ze niet mee samen met jou in je tentje :P
    en die cowboy hoed staat je goed, heb je ook aleens zon jurk aangehad die die manne ook aan hebbe?? anders 1tje meenemen heb je meteen een carnavalspak :D

    ard ik lees het volgende x weer allemaal ieder geval werkse nog en ben benieuwd hoe bruin je bent als je terug bent met al dat mooie weer

    halleeee

  • 18 Oktober 2007 - 08:20

    Boer Fm:

    voor de goede orde ard wordt nooit bruin

  • 18 Oktober 2007 - 09:31

    Ard:

    Zo is dat...

  • 19 Oktober 2007 - 13:52

    Paal:

    halleeeeeeeee pipo hoe ist in da warme land ?? hier ist nie echt heel zonnig de laatste tijd maarja als ik het warm wil hebbe laat ik wel ff een scheet :P haha maar je hebt allemaal mooie bolides gezien maar daar zie je tog nooit zo'n bolide als die van mij :P

    halleeeeeee :D:D:D

  • 21 Oktober 2007 - 11:41

    Annelien:

    Hoi Ard,
    we volgen natuurlijk je verhalen, foto's allebei om jaloers op te zijn
    in je verhalen toch dingen die hetzelfde zijn overal het gezellig uitgaan met elkaar onder het genot van....
    tot het volgende verhaal

    groetjes uit Breda

  • 23 Oktober 2007 - 09:55

    Niels:

    eej ard,

    wij in nederland zijn wel jaloers want hier heeft het vanochtend gevroren. (Maar tot dusver nog steeds geen vrouw met baart gescoord jongen haha). ej maar lees dat alle goed met jou gaat, met mij ook alleen het 4de wil niet echt vlotten zonder jou. Ze hebben van het weekend weer verloren met 5-1 ofzo, maarja dat was niet echt gek want ze moesten om half 9 vertrekken. Dus tot dusver zijn er nog maar weinig flugelparty's geweest die je gemist hebt. Veel plezier nog en reageer binnenkort nog wel een keer als ik niks te doen heb op stage zoals nu dus!

  • 25 Oktober 2007 - 14:01

    Rene:

    Heej ard!! is nathalie jouw vrouw met baard daar??? haha hier gaat alles nog steed goed! de eerste winter trekjes zijn al weer voorbij gekomen... in de bouwschuur zit de kouw er ook al weer een bietje in! maar het gaat aardig vooruit! zal voortzo de tekening ff digitaal zetten en mailen dan weetje beetje wat het gaat worden! en misschien paar fotokes!

    Groete Rene

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Oman, Masqat

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2008

Terug

26 Januari 2008

Nog een paar daagjes

10 Januari 2008

Eindelijk!!!

22 December 2007

ff snel een berichtje tussendoor...

09 December 2007

Sinterklaas
Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 59984

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: