Aankomst - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Ard Jong - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Abu Dhabi, Verenigde Arabische Emiraten van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

18 September 2007 | Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Hallo allemaal...

Daar ben ik dan, in Ras-al-Khaimah.

Maar ik zal beginnen waar het begon, in Molenschot.

Zondag, nadat ik een hoop rommel gekocht had bij de V.V. en formule 1 had gezien, ben ik samen met mijn moeder en mijn twee zussen naar schiphol gereden. Mijn vader had ik thuis al gedag gezegd, want die moest natuurlijk gewoon werken op de boerderij.
Op Schiphol was het best rustig. Ik moest wat lang wachten bij het baggage afgeefpunt. Dit omdat sommige mensen niet weten dat je moet inchecken bij de computers die ervoor staan.
Na het inchecken e.d. ben ik nog even gaan shoppen. Was vergeten drinken en een fototoestel mee te nemen. Dus even een wegwerp gekocht op Schiphol.
Er waren schijnbaar veel vertragingen op Schiphol. Mijn zus had dat al verteld, maar ik wist het al. Want om de 2 minuten werd er een oproep gedaan aan mensen die de vlucht vertraagden, of ze snel wilden boarden, anders werd de baggage uitgeladen of was al uitgeladen en komt dus met een latere vlucht.
Ik had zelf ook wat vertraging, dit omdat de piloot bij een verkeerde gate geparkeerd had en ik dus een kleine 20 minuten voor vertrek naar een andere gate moest. Uiteindelijk viel het wel mee, ongeveer 10 minuten vertraging. Die vertraging werd in de lucht wat meer, omdat Heathrow heel erg druk was en we wat cirkels moesten vliegen.
Dit lange vliegen maakte mij niet zoveel uit, aangezien er leren stoelen in de Airbus A321 zaten.
In London Heathrow was het inderdaad heel druk. Zo druk dat alle gates bezet waren, en we dus met de bus naar de terminal moesten.
Dit maakte echter niet zo veel uit want ik moest toch meer dan een uur wachten.
Wat wel uitmaakten was of je je schoenen aan hield bij de douane. Dat mag dus niet in Engeland.
Het duurde dus ook wel even voordat al die vrouwen met hoge laarzen door de douane zijn.
Mijn vlucht naar Dubai liet niet lang op zich wachten, een half uurtje in de terminal (met een Harrods vestiging waar je dat half uurtje wel even je ogen uitkijkt) en een kwartiertje in het vliegtuig (dit ivm een te laat personeelslid).
Daarna nog even moeten wachten omdat er ongeveer 10 vliegtuigen voor ons mochten opstijgen. Maar daarna mochten we dan toch weg.
Ik heb gelijk kennis gemaakt met Nelly en Anny. Twee engelse vrouwen met indische voorvaderen die op vakantie gingen in Dubai voor een week. Ze werkte allebei bij een fabrikant van navigatie systemen voor vliegtuigen.
Hele gezellige mensen die wel een drankje lusten (3 baco's in 10 minuten)en zelfs aan het flirten waren met de steward.
Een foto van Nelly en Anny heb ik wel maar kan nog niet op de site, aangezien deze met een wegwerp toestel gemaakt is.
Erg jammer was dat het onboard entertainment systeem niet werkte. Alleen de " maps en facts" werkte. Dit was op zich ook al wel wat, want je kon precies bijhouden waar, hoe laat en hoe hoog je vloog. Zo zijn we ook over Irak gevlogen, maar wel op 15 km hoogte.
Niet dat ik er veel opgelet heb. Want na het diner (om 11 uur s nachts, maar toch erg welkom) heb ik vooral geslapen in korte stukjes Vanaf Wenen tot Kuweit weet ik maar een ding, en dat is dat vrouwen ook kunnen snurken (Nelly red.). Daarna nog een ontbijtje en de landing werd ingezet.
Tijdens de landing heb ik vooral naar buiten gekeken (ik zat aan het raam van de Boeing 777) en heb al wat opgespoten eilanden gezien. Helaas heb ik het palmeiland of het " sailorhotel" niet gezien. Maar daar ga ik nog wel een keer voor terug. Wel interressant was de eerste indruk van de stad Dubai. Wat je op TV ziet is mooi, maar niet reeel. Veel in Dubai is nieuw, maar door het zand en vooral het stof ziet het er echt niet zo uit. En heel veel is ook niet afgebouwd. Ook het vliegveld is nog niet af. (1 terminal wel, maar de andere gaat nog steeds per bus). Dit terwijl het 2e vliegveld van (buiten) Dubai, van ongeveer formaat schiphol al in aanbouw is.
Ik kon gelukkig via een slurf uitstappen en kwam in de mooiste terminal waar ik ooit geweest ben.
Overal bladgoud en alles is zo schoon....
Alleen maar dure winkels (tenminste in Europa, hier kost een Hugo Boss pak, OP het vliegveld nog maar 200 euro.)
Na een onverwacht snelle duoane controle was ik te vroeg op de afgesproken plek waar ik Eddy de Jongh (mijn "baas" ) zou ontmoeten.
Eddy bleek echter na een kort telefoongesprekje in de file te staan.
Ik had wel gelijk mijn ervaring met airco's. Zonder airco is het hier niet om uit te houden. Ik kwam buiten en het was WARM... (42 graden) Dus toen ik wist dat Eddy er nog niet was, gelijk weer naar binnen!
Na een kwartiertje kwam ik buiten en heb ik Eddy ontmoet.
Onderweg naar RAK (Ras-al-Khaimah) heeft hij mij al wat bijgepraat over van alles en nog wat.
Wat leuke feitjes oa. zijn:
- Ook hier zijn flitspalen, maar werken pas vanaf 160 (in Dubai 140) tenminste op de snelweg.
- De politie let wel heel erg op door rood rijden en markeringsvlakken
- Desondanks rijd hier niemand die zijn knipperlichten gebruikt behalve ik.
- Vrachtwagens worden beladen met ongeveer 70 ton of zelfs meer. Die chassis en banden krijgen toch op hun lazer... de chassis hangen door en er staan nergens zo veel vrachtwagens met lekke banden langs de weg dan hier.
- Is het hier normaal in de zomer maximaal 50 graden (nu was het dus nog redelijk fris!!)
- Illegaal hier of heb je gestolen is het land uit en nooit meer terug. Dit heeft als gevolg dat je je auto gerust van slot buiten kan laten staan met de motor nog aan!!! Daar moet ik nog steeds aan wennen.

Op de weg naar RAK heb ik ook al de eerste drommedarissen waargenomen. Kamelen leven hier niet. Ook hiervan komen vast nog wel een keer foto's van voorbij.

De eerste dag heeft Eddy me de buurt een beetje laten zien. Als eerste zijn eigen huis, waar we wat gegeten hebben en waar hij een presentatie heeft laten zien over " het product".
Daarna zijn we naar een supermarkt bij mij in de buurt gereden en heeft hij me onderweg al wat clubs en restaurants laten zien.
Die supermarkt was ENORM, net als je wel eens in Frankrijk ziet (het was ook een franse supermarkt, alleen dan zonder varkensvlees en alcohol).
In de supermarkt kwamen we een vriend van Eddy tegen met zijn vrouw. Nathan. Nathan gaat me een dezer dagen introduceren aan zijn zoon (en vrienden daarvan) zodat ik iemand heb om mee uit te gaan e.d.
Deze markt zat in een Mall(winkelcentrum), deze Mall was echter redelijk leeg ivm de rammadan die net is ingegaan. Veel winkels en vooral de restaurants waren dicht. Er mag immers niks gegeten worden met daglicht.
Daarna zijn we naar mijn appartement gereden, waar ik mijn koffers en boodschappen gedropt heb.
Dit appartement ligt niet geheel aan de kust, maar licht aan de haven. Om precies te zijn vlak bij de visafslag. Vanuit het appartement heb je dus ook niet een al te mooi uitzicht, tenzij het volgens Eddy niet zo heiig (stoffig) is, want dan zie je de berg partij gelegen in het uiterste oosten van de VAE (Verenigde Arabische Emiraten) Het appartement heeft nog zo zijn mankementen, zo is de TV stuk en is internet voorals nog niet aanwezig. Maar Eddy wil dat deze week nog repareren/aanschaffen.
Verder is de douche gemaakt voor kleine mensen en moet ik dus zittend douchen. Dit wil ik zelf nog een keer veranderen.
Verder voldoet hij prima voor 1 persoon, twee kan ook goed, maar volgens mij leven mijn buren er met minimaal 5. Ik weet niet hoe ze dat doen!!.
Wat wel leuk is is dat het appartement eigenaar is van in nederlandse begrippen de Minister President, de "ruler" van Dubai. De "ruler" van Abu Dhabi (de hoofdstad/hoofdemiraat) is de President.
De "ruler" van RAK zou in Nederland minister zijn.
Ook heb ik nog kennis gemaakt met de " concierge". Een Indieer met een enorme hazenlip, ik kon hem daardoor ook maar amper verstaan.
Daarna zijn we bij Eddy thuis nog wat tv gaan kijken, alvorens ik zelf terug gereden ben naar mijn appertement en waar ik na het douchen en wat opruimen/schoonmaken maar ben gaan slapen om 6 uur (plaatselijke tijd), dat was nodig na een dag van 36 uur! Dit bleek wel toen ik vanochtend om 7uur pas weer wakker werd.

Om 9 uur had ik afgeproken met Eddy bij zijn huis, dan zouden we samen naar het kantoor van Eddy rijden. Dit hebben we gedaan met een korte stop bij het hoofdkantoor van de Free Trade Zone.
De FTZ is een gebied waar mensen vanuit heel de wereld hun eigen bedrijf kunnen runnen zonder belasting te hoeven betalen.
Overige bedrijven moeten dat wel en daar mogen buitenlanders of emmigranten geen meerderheidsbelang hebben in het bedrijf, oftewel 49% van de aandelen of minder. Anders gezegd, het moet in handen zijn van een arabier.
Op het kantoor aangekomen, bleek er echter geen stroom te zijn. We zijn dus maar gelijk weer vertrokken.
We zijn daarna naar een potentiele leverancier gereden van ETF (Emirates Truck Factory, het bedrijf van Eddy) voor de chassis en laadbakken.
Vervolgens zijn we naar een cementfabriek en stenenmijn ineen gereden. Waar ik voor het eerst kennis maakte met een echte Large Haule Truck (grote lading vrachtwagen). Ik was ongeveer zo groot als de helft van het wiel, maar Eddy verzekerde me dat dit maar een kleintje was!!!.
Daarna zijn we naar een vriend (bijna buurman) van Eddy gereden. Paul is een Engelsman (uit Yorkshire) en is onder directeur van een explosieven fabriek. Deze fabriek wordt daarom ook 24 uur per dag bewaakt door de politie. Er staat een groot hek om heen, net als bij Vliegbasis Gilze-Rijen, maar dan deels van beton. En er staan 2 grote waaktorens, net als in Duitsland tijdens WO2 stonden bij een minutiefabriek.
De fabriek zelf zijn we niet ingeweest, maar alleen in het kantoor van Paul, buiten de hoofdmuren, waar we wat gedronken hebben.
Vervolgens zijn we met Paul en een andere werknemer naar de stad RAK terug gereden (het kantoor van Eddy, de mijn/fabriek en de explosieven fabriek liggen binnen een paar kilometer van elkaar, maar wel ongeveer 25 km van de stad RAK, maar wel binnen de Emiraat RAK. Vanaf nu noem ik alles gewoon RAK, anders wordt het erg verwarrend.
Op de weg terug kreeg ik nog even de schrik van mijn leven, want de drempels hier zitten overal waar wij nederlanders ze niet leggen (dus ook op de autoweg) en zijn vaak matig aangegeven en in andere gevallen niet. De drempels zijn trouwens bijna zo groot en hard, dat wij het troittoir banden zouden noemen.
Dus ik reed bijna met 80 over troittoirband, maar paul waarschuwde me op tijd.
Ook moet je hier goed opletten, want veel kruispunten zijn anders dan hier, je kunt alleen rechtsaf namelijk en dan moet je meteen links aanhouden en een " U-turn" nemen, een haarspeldbocht. Deze brengt je dan in de goeie richting voorals je links af zou willen. Maar vaak is dat op een weg waar ze 80 rijden, dus probeer maar eens er tussen te komen, want je moet dan vanuit stilstand invoegen op de linkerbaan. Maar met een Volvo V70 2,5 liter automaat, lukt dat wel. Al moest ik wel even wennen aan diezelfde automaat.
Op de weg terug zijn we gestopt bij de "golfclub", lees bar voor westerlingen. Waar we met 3e (de indier hebben we thuis afgezet) een biertje gedronken hebben. Oftewel op mijn eerste werkdag heb ik alleen gekeken en zat ik om 2 uur aan het bier! Life's good!!
Maar Eddy heeft me verzekerd dat dit een uitzondering was. Vanaf morgen ga ik aan de slag in Eddy's kantoor thuis.

Ik ben vast nog 80 dingen vergeten te vertellen, maar dit kan ik me zo snel herrineren van de eerste dagen hier.
Voorlopig nog geen foto's, maar als ik over een paar dagen een laptop en digitale camera heb, dan zul je wat gaan zien.

Groetjes van uit het stik warme RAK

  • 18 September 2007 - 14:07

    Geertje:

    Ha neeffie,

    Ik hoopte al dat je snel een internet mogelijkheid zou krijgen. Ik was zo verschrikkelijk benieuwd hoe je vlucht en je eerste dag waren. WOW ik ben echt wel een klein beetje jalours. Lekker warm, pilske der bij. Ik herinner me nog toen wij met zijn 2e in parijs waren,,we hadden onze tas nog niet eens uitgepakt en we zaten al aan een goud gele rakker! Ard ik wens jou heel veel succes de komende tijd. Ik houd de site goed in de gaten!

    Groeten,

    Je Grote Neef

  • 18 September 2007 - 14:42

    Laura:

    Heej broertje,
    toen ik je vroeg of je snel een berichtje op je site kon achterlaten, bedoelde ik niet dat je aan je eerste roman moet beginnen ;).
    Ik ben blij dat je veilig bent aangekomen en smul van alles wat je te vertellen hebt!! Zo jaloers toen ik jouw vliegtuig op zag stijgen!! Geniet ervan Ardje!!

  • 18 September 2007 - 20:01

    Suus:

    he ard!
    wat een verhaal!! heb nog nooit zo'n lange lap tekst gezien die door jou is geschreven!! Maar volgens mij ga jij het wel naar je zin krijgen daar...
    xx suus

  • 19 September 2007 - 07:17

    Papa En Mama:

    Hallo Ard
    Leuk om je verhaal te lezen! Een mooie start van je stage. Succes met de eerste echte werkdag en al die andere die nog komen. En laat snel maar weer iets horen van al je belevenissen.
    groeten uit Molenschot

  • 19 September 2007 - 12:03

    Moniek:

    zowzow, nu al een lang verhaal en dat pas van de 1e dag!! :D
    kunt er idd al bijna een boek over schrijven als je zo doorgaat :P
    Suc 6 en veel plezier!!
    Daaag ,, Groetjes Moniek

  • 19 September 2007 - 12:54

    Mark Boemaars:

    Hee ardje! Mooie verhalen en ik denk dat je daar supergeweldige ervaringen op doet! Have fun! Veel plezier en hou ons op de hoogte! Gr. Mark

  • 19 September 2007 - 15:19

    Koen En Lotte:

    hoi ard
    dat is al een lang verhaal van een dag...
    en al gelijk vrouwen ontmoet!!!! als je maar niet van ieder dag zo een verhaal typ want dan wor het wel heel veel
    veel pleizier daar!!! en hou ons op de hoogte!!!

    groetjes
    koen en lotte

  • 19 September 2007 - 17:25

    Peter De Jong:

    Hoi Ard,
    je hebt in ieder geval ook tijd om te schrijven. Fijn dat je zo relaxed geintroduceerd bent. Succes met je afstuderen.
    (ben je al lid van de golfclub?)

  • 20 September 2007 - 15:37

    Pieter De Jong:

    hey ard,

    zo lang als jij een tekst hebt geschreven, heb ik nog nooit in 1 keer gelezen dus dat was een hele zit!

    Maar jij gaat je daar wel vermaken denk ik zo en volvo automaatje ook niet verkeerd!

    groeten de bijna buurjongen

  • 20 September 2007 - 20:02

    Nicky & Marielle:

    halleee appel,

    zozo echt een heel verhaal zoveel dat je hebt geschreven ouwhoer je nogeens nie op een avond als je zat bent haha.. maar echt tof man hoop dat je het erg naar je zin krijgt en al hebt. hoop ook dat je airco op je kamertje hebt want anders is het ook niet uit te houden merkte ik en marielle in egypte wel. ik hou net als vele je site in de gaten jonge, wel een beetje dom van je om geen camera mee te nemen maar je moet ook zoveel meenemen he voor zon hele tijd en daar zal da vast wel goeikoper zijn als hier zon cameratje. hoop dat je daar ook je vrienden krijgt want anders kan het een lange tijd worden maar zal wel goed komen want ge bent de moeilijkste nie

    veel plezier nog groetjes nicky en marielle

  • 21 September 2007 - 08:33

    Inge:

    Hey Ard,

    Leuk verhaal! Als ik dat zo lees ben je wel goed ontvangen in RAK door de mensen die je opvingen...

    Veel plezier en blijf je volgen

    Groetjes

  • 21 September 2007 - 14:00

    Trudy:

    heej Ardje!!!
    hoe is het allemaal met je?? het grote avontuur is begonnen!! voor mij zit t er al weer bijna op! nog een week of 3 en dan ga ik ibiza weer verlaten!
    heel veel succes en plezier daar! en als je terug bent is het weer tijd om een biertje te drinken samen! haha

    liefs x x x Truus

  • 22 September 2007 - 11:27

    Ome Ton En Erika:

    hoi Ard,
    het komt vast allemaal wel goed met jouw in dat warme landje ! Heel veel plezier en geniet ervan, zoiets maak je misschien nooit meer mee.
    We houden je in de gaten.
    Groetjes van ons allemaal.

  • 05 September 2008 - 12:18

    Jo:

    Gast leuke verhalen allemaal maar pls geen trips naar hua hin thailand komende tijd ok? Vind Dana haar vriendje namelijk niet leuk..
    Check

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Arabische Emiraten, Abu Dhabi

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2008

Terug

26 Januari 2008

Nog een paar daagjes

10 Januari 2008

Eindelijk!!!

22 December 2007

ff snel een berichtje tussendoor...

09 December 2007

Sinterklaas
Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 385
Totaal aantal bezoekers 59997

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: