Geen / slecht internet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu Geen / slecht internet - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Geen / slecht internet

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

28 December 2011 | Australië, Sydney

Beste Lezers,


Jullie zaten natuurlijk vol spanning te wachten op mijn volgende verhaaltje.. nou hier is het dan.
Ik ben inmiddels aangekomen op Barrow Island. Het natuurreservaat waar zoveel over te doen was.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, ik heb een paar probleempjes, waardoor ik niet zo vaak kan schrijven, nl..
1. Ik werk hier van 5 tot 5, daarvoor en daarna moet ik nog mijn werk overdragen, douchen, eten e.d, dus ik heb weinig tijd om te internetten.
2. Internet in mijn kamer werkt (nog) niet
3. Wireless internet en het internet op het werk is ontzettend traag, wat het net geschikt maakt om mijn mails te lezen, maar verhalen schrijven komt er vaak niet van.

Maar ik wil jullie niet teleurstellen, dus bij deze toch een (en ook zeker niet het laatste) verhaal.

Nu kan ik een heel verhaal ophangen over het project e.d. en het eiland waar ik zit, maar nu mag ik hier niet zomaar foto's maken en staat al deze informatie op de volgende websites (helaas zijn de meeste in het engels, maar via google zul je snel wat meer vinden (incl foto's dus!)) Ik ga proberen wat foto's te bemachtigen e.d., maar ik die zal ik niet online mogen plaatsen (die moet je dus komen bekijken!!!)

Barrow Island:
http://en.wikipedia.org/wiki/Barrow_Island_(Western_Australia) (ENGELS)

Gorgon LNG project:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorgon_gas_project (ENGELS)

http://www.chevronaustralia.com/ourbusinesses/gorgon.aspx (ENGELS)

http://www.boskalis.nl/over-ons/projecten/projecten-overzicht/project/gorgon-lng-project-aanleg-haven.html ( NEDERLANDS)


Wat ik wel kan vertellen alvast is het leven hier. Ik heb een eigen kamer, niet groot, maar om te slapen en douchen is hij prima! Er zijn 3 kampen, 1 is het hoofdkamp waar ik woon (dit is nog niet helemaal af), het tijdelijke kamp wat daarvoor aangelegd is en een woonboot die vlak bij ons werk aan de kade ligt (deze zit vol, vandaar dat ik het hoofdkamp zit). De woonboot is eigenlijk de vervanging van het cruiseschip waar alle Boskalis mensen eerst op zaten. Elk kamp is zo'n beetje hetzelfde. Er is een gelegenheid om te sporten, centrale eetgelegenheid en een plekje waar je maximaal 4 laag alcoholische biertjes kan kopen. Elke avond even bijpraten is toch wel leuk. In totaal zitten hier rond de 3000 mensen (het hoogtepunt moet nog komen van rond de 5000) en als het af is wonen en werken er hier zo'n 1000!

Elke ochtend is het eten, je lunch inpakken en hup de bus in voor de 20 minuten tocht naar het werk.
Op het werk hebben wij geen auto, dus ik loop veel. Dit heeft wat blaren tot gevolg gehad, ivm verkeerde schoenen, maar dat is zo goed als opgelost.
Ik ben na 2 dagen rondkijken, veel luisteren en meelopen, nu "in charge of" de "x-blokken". Dit zijn de laatste deel van de oeverversterking en ik moet zorgen voor de administratie daarvan en natuurlijk dat de juiste steen op de juiste plaats beland op de juiste tijd. Hierbij ben je van veel factoren afhankelijk zoals het getij, leveringen van de blokken, kraanmachinisten, etc.

http://www.xbloc.com/

Verder kijk ik natuurlijk ook mee op andere delen van het werk, om zoveel mogelijk te leren. Alle schepen zijn weg, met uitzondering van "grab dredger" Goomai, maar deze gaat van de week ook weg. Er is dus alleen nog drooggrondverzet en baggeren vanaf de wal mogelijk met langearm kranen.

Na een lange dag dragen we de handel weer over aan de nachtploeg en dan is het naar huis, douchen, eten, gauw een biertje en dan slapen.


Ik heb nog niet zoveel dieren gezien, wel wat schilpadden en een hele hoop Bendicoots, een soort van mix tussen een rat, miereneter en kangeroo. Zo klein en het uiterlijk van een rat, ze eten mieren en hebben een relatief lange neus en ze springen rond als een kangeroo. Een kangeroo heb ik dan nog steeds niet gezien.

Het schildpadden seizoen is begonnen, dus de stranden links en rechts van ons werk zullen de komende maanden vol liggen. Echter is het ook het midden van het cycloon seizoen, ook een hele ervaring als ik dat mee ga maken. Voorlopig zijn we goed voorbereid en is er niets op komst.

de veiligheid is hier super. (Bijna) overal wordt goed overnagedacht en alles wordt goed voorbereid. Echter is het lopen in een lange broek, hoge dichte schoenen, lange mouwen, helm, bril en handschoenen niet lekker met 40 graden! Echter beschermt het wel goed tegen de zon, die je hier binnen 30 minuten doet veranderen in een tomaat als je niet uitkijkt. Vooral om dat zonnebrand creme maar 2 uur helpt dankzij het zweten!

Wat aparte weetjes. De project kosten worden op dit moment op zo'n 53 miljard Australische dollars geschat, maar ze verwachten dat binnen 18 maanden na de start van het gaswinnen geheel terugverdient te hebben (Gas is toch best wel een goeie business!!)
Waarom het zo duur is.. nou een van de redenen zijn de salarissen hier. De schoonmaker hier verdient al rond de 200.000 Australische Dollars per jaar (ongeveer 170.000 euro)!!! Superintendents (zoals ik) krijgen bijn 400.000 (ongeveer 330.000 euro) !!!! Je hoeft dus echt geen medelijden te hebben met die mannen die hier in de zon staan te ploeteren. Ze zijn allemaal aardig, maar ja dat zou ik ook zijn als ik zoveel verdien! Met kerst waren er bedrijven die 300% uitbetaalde, dat betekende dat een van de ingehuurde kraanmachinisten bij ons op een dag 700 dollar verdiende (ongeveer 630 euro!)!

Bij Boskalis werkt een tweeling, die dus heeeeel moeilijk uit elkaar te halen zijn.
De verhouding man-vrouw is zo rond de 50-1
De verhouding man-aantrekkelijke vrouw is zo rond de 250-1
De verhouding man-aantrekkelijke vrijgezelle vrouw is zo rond de 500-1.
Dit is dus wat dat betreft nog erger dan Sohar in Oman ;-)...

Mijn was wordt wel voor mij gedaan!

Een zakje chips kost hier 6 euro.. wat net zoals de rest belachelijk duur is! Bier is daarintegen maar 1 euro 80 en het normale dagelijkse eten en drinken is gratis (drie maaltijden + melk, koffie, thee, (natuurlijk) water, e.d.).

De aanval op Esteban (de keeper van AZ) was zelfs in Australie op het nieuws!

Nou verder heb ik mijn kerst dus werkend doorgebracht, wel 's avonds een biertje gedronken! Met Oud en Nieuw ben ik een uurtje eerder vrij en gaan we BBQ-en met het hele kamp. Dat wordt wel leuk. Maar ja.. je bent hier toch uiteindelijk gewoon om te werken!

Het tijdsverschil is wel apart, want je lijkt achter te lopen terwijl je eigenlijk voor loopt. Dit komt omdat als ik slaap jullie wakker zijn en er dus dingen gebeuren in NL. Maar die lees ik dan dus pas de volgende dag in de avond! Heel raar gevoel ;-).. maar zal wel wennen!

Nou ik kan nog wel uren doorschrijven, maar ik denk dat ik goed mijn best gedaan heb! Tot snel!

Groetjes,

Ard



p.s. Voor degene die geloven in beter laat dan nooit, een vrolijke kerst toegewenst

p.s.s. Voor degene die ik niet meer spreek en voor het geval ik niet meer op tijd een verhaaltje online kan zetten: EEN VOORSPOEDIG 2012 GEWENST!

  • 28 December 2011 - 15:51

    Jacky:

    Hoi Ard:
    Nu zou ik wel even in jou schoenen willen staan ( wel zonder blaren dan ) en dan niet te hoeven werken, maar dan op een safari maken op Borrow Island lijkt me helemaal te gek.
    Vanuit ons kille gezellige Gilze, de allerbeste wensen voor 2012.
    Groetjes Fam. Zeepjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 200
Totaal aantal bezoekers 59976

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: