Cursus, cursus en nog een cursus...en wat fun! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu Cursus, cursus en nog een cursus...en wat fun! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Cursus, cursus en nog een cursus...en wat fun!

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

22 December 2011 | Australië, Perth

Beste Lezers,

Nou hier zijn we dan.. met mijn eerste verhaal vanuit Australië! Het is hier niet zo warm als verwacht, al neemt de temperatuur nu wel langzamerhand toe! Het was hier overdag zo rond de 26 graden, maar dat is nu al zo'n 31! Op Barrow Island, waar ik zaterdag heen ga, is het een dikke 40! Gelukkig hebben we zowel hier als daar een lekker zeewindje, wat het allemaal een stuk beter maakt! Wel apart om overal kerstmis te zien en "caroll festivals" bij te wonen in je korte broek!

Mijn dagen zijn volgeboekt met cursussen en het halen van de juiste pasjes e.d. voor het veilig kunnen werken op en het überhaupt betreden van Barrow Island! Wat misschien nog niet bekend was bij de meeste is de unieke conditie van Barrow Island.
Het eiland, zo'n 25 bij 10 km groot, lag tot een aantal decennia geleden nog verbonden met het vaste land. Alles was er toen gelijk als de rest van de omgeving. Echter door het rijzen van de zeespiegel en door de bewoning van het vaste land is het nu een uniek eiland. Waar op het vaste land, door mensen en de bijbehorende natuurrampen, diersoorten zijn uitgestorven, wonen die hier (en alleen daar) nog wel en/of zijn door geëvalueerd. Het gaat hier om 24 dier en plant soorten op het eiland en de directe wateren er om heen.

Chevron opereert echter toch al 45 jaar op het eiland, eerst voor olie op het eiland en nu ook voor gas velden net voor de kust. Dit mag, maar mag in geen enkel geval ten koste gaan van de natuur! Er mag dus niets veranderen, laat staan uitsterven, qua de natuur op het eiland. Chevron heeft 300 hectare gekregen om alles op de bouwen, de overige 22700 hectare mag letterlijk niet aangeraakt worden, met uitzondering van wat zandpaden, een pijpleiding en het vliegveld(je).
Om hier dus goed te kunnen werken, heb ik deze week allerlei cursussen moeten volgen over veiligheid, kwaliteit, maar vooral dus over quarantaine! Even afgezonderd dat deze cursussen voor dummies gemaakt zijn en je dus 3 a 4 keer hetzelfde leert (verspreid over diverse cursussen) en moet doen, wat langzaam aan wel begint te irriteren, is het wel erg indrukwekkend en ook belangrijk dat er zo goed met dit eiland omgegaan wordt! De quarantaine is zelfs zo goed en streng dat de FBI is komen kijken ivm de anti-terroristen mania in de US of A! Geen enkel beestje en zelfs geen enkel zaadje komt aan op Barrow Island!

Ik kijk er dan ook erg naar uit om dit eiland te gaan bezoeken, al mag ik nog niet eens foto's maken van de dieren ivm het licht wat ze kan afschrikken en/of in het geval van schildpadden doen stoppen met paren!

Nou ja.. dat was dat. Nu even over de afgelopen week. Geheel in stijl met de laatste paar reizen en Boskalis, kon mijn reis niet zonder fouten gaan. Zo was mijn visa geboekt op het oude paspoort nummer (gelukkig kon dit rechtgezet worden) en was mijn reisinstructie al een beetje (lees een jaar) verouderd zodat ik en daarmee ook Boskalis Australie, sommige dingen wel anders en beter had kunnen organiseren! Maar nu ik dit schrijf hoef ik nog maar een cursus en dan ben ik klaar en is het dus allemaal wel meer dan goed gekomen!

Door deze foutjes, maar ook doordat ik vaak snel klaar was met sommige testen e.d. heb ik nu wel lekker de tijd om de omgeving te kunnen zien! Zo heb ik het zuiden (South, waar ik ook verblijf met uitzicht over de rivier en centrum), centrum en noorden (North Bridge) van Perth kunnen zien en ben ik gisteren in Fremantle geweest! Fremantle is echt een pracht stadje/dorp! Had er van Suzanne, mijn Ouders en Hugo al veel over gehoord, maar het is echt mooi, gezellig en gewoon fijn om daar te zijn! Dat is nou een plek waar ik kan wonen! Niet te groot, niet te klein, leuke mensen, aan de kust! Prima! Daarnaast is het scheepvaart museum hier (incl. een toer door een onderzeeboot uit de jaren 60-70) een aanrader!

Perth is wat dat betreft wat te groot en wat te lelijk (tja.. dat is gewoon zo). Fremantle is nog deels in de oude stijl, vlak na de kolonisatie door de engelsen!

Nou ja.. ik zal vast wel wat vergeten zijn, maar dat komt dan wel, daarnaast zeggen duizend worden nooit zoveel als een aantal foto's dus... veel kijk plezier en tot ziens, vanaf Barrow Island!

Groetjes,

Ard

  • 22 December 2011 - 08:12

    Hugo:

    jemig daar ging ik altijd hardlopen, en toch mooi havendje geworden is het nie?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 166
Totaal aantal bezoekers 59993

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: