Dag Australië! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu Dag Australië! - Reisverslag uit Perth, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Dag Australië!

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

18 Februari 2012 | Australië, Perth

Beste lezers,

Ik dacht dat ik toch nog wel even een laatste berichtje kon plaatsen voordat ik Australië ga verlaten!

Ik ben dus inmiddels weer in Perth. Het werken zit erop en heb de laatste week lekker gerelaxed op de eerste twee dagen en daarna lekker de toerist uit gehangen! Dat had ik beide na 7 weken werken wel verdiend dacht ik zo!

Als eerste ben ik twee dagen lang lekker gaan stappen. Eerst met een collega uiteindelijk in een casino beland tot 7 uur 's ochtends (wel 200 dollars winst :-D ) en de volgende dag met wat gasten uit het backpackershostel in Northbridge uit geweest. Northbridge ligt (zoals de naam al zegt) net ten noorden van het centrum en je kunt er alleen komen via een brug over het spoor... Het is een beetje een verpauperde wijk, maar alle clubs etc bevinden zich ongeveer hier! Alternatieven zijn Fremantle of Subiaco.. maar dat is beide zo'n 10km weg.
Prima avondjes gehad!

De volgende dag toch maar eens besloten wat meer actief te zijn.. je bent tenslotte niet elke dag in Australië! De eerste dag (dit is zondag) ben ik naar Kings Park geweest. Een park op een heuvel ten zuiden van Perth centrum, naast de rivier. Naast het mooie uitzicht is hier veel aandacht geschonken aan de historie van Australië in de 2WO. Dat trekt altijd mijn aandacht.. ben hier bijna de gehele dag daar dan ook geweest.

Op maandag vertrokken voor een 3 daagse trip naar het zuidwesten.
De eerste dag was gelijk 450 km naar Albany. Daar kon ik bij een collega blijven slapen, die mij ook alle mooie dingen in de omtrek heeft laten zien.

Dinsdag ben ik naar Margaret River gereden. Onderweg gestopt voor o.a. de volgende 3 dingen. 1. Valley of the Giants: een natuurpark met gigantisch hoge en soms ook dikke bomen. Sommige dikke bomen zijn hol aan de binnenkant, waardoor je er dwars doorheen kunt lopen!
2. Een enorme bosbrand bij Northcliff (20.000 hectare is tot nu toe afgebrand, raar genoeg nog geen enkel huis). Ik reed daar en ineens dikke rook overal. Ik zag bijna niets meer. Je weet dat dat er iets loos is en je twijfelt of je door moet rijden. De omweg was echter een dikke 100km meer.. dus je gokt het erop. Immers zouden ze toch wel zo slim zijn dat als de weg niet geheel begaanbaar was deze wel af te sluiten? Gelukkig kon ik door rijden tot het eind van de weg, alwaar ik in een stuk bos terecht kwam wat een jaar geleden afgebrand is... een heel raar gezicht. Allemaal zwarte stronken, het merendeel afgekapt. Op het afgekapte deel staan nieuwe geplante bomen, de bomen die zijn blijven staan zijn echter mijn helden. Deze groeien gewoon weer.. langzaam komen er aan alle kanten weer takjes met kleine blaadjes tevoorschijn. Een mooi gezicht. De dikke rook heeft me trouwens tot op de dag van vandaag achtervolgd, zei het wat minder dik. Maar zelfs in Perth is de rook zichtbaar!
3. Cape Leeuwin. Dit is de kaap die de Indische oceaan van de Zuidelijke oceaan scheid. Hij is vernoemd naar, hoe kan het ook anders, een Nederlands schip, de "Leeuwin". Dat schip voer hier in 1627 voor het eerst rond. Gelijk ook even van de gelegenheid gebruik gemaakt om in beide oceanen te zwemmen!

De nacht heb ik doorgebracht in Margaret River en op woensdag ben ik weer naar het noorden gereden. Ik ben gestopt op een aantal plaatsen. Cape Naturaliste, Busselton (langste houten pier van het zuidelijke halfrond, 2 km lang, en met een onderwater tank, zodat je koraal en vissen e.d. kan zien), Burburry en als laatste nog even langs een enorm meer, waarvan ik de naam even kwijt ben.

Op donderdag wat dichter bij huis gebleven met een reisje door de Swam Valley. Een vallei, die niet als de regio van Margaret River beroemd is om zijn wijnen, en Guildford. Guildford is een hedendaagse "suburb" van Perth, maar was na Fremantle en Perth de 3 plek waar de westerlingen zich officieel gevestigd hebben. Het mooie aan deze plek is, is dat bijna alles nog in de staat van zo rond 1850 is gebleven. Een heel mooi stukje stad dus vol met historie en mooie verhalen! Aan het eind van de dag de huurauto ingeleverd, toch 1309 km gereden in 4 dagen... best de moeite! Alle dooie insecten op de bumper en spiegels waren het daar niet mee eens.

"S avonds nog even een rugby wedstrijdje meegepakt in het NIB Stadium. Dat is op loop afstand van het hostel en het leek me gewoon leuk om dat ook eens te zien. Nu weet ik niet alles van rugby.. maar als de Western Force met 10-40 verslagen wordt door de Queensland Reds.. gaat er toch iets mis dacht ik zo?
Zie: http://www.rugbywa.com.au/NewsEvents/NewsArticles/tabid/905/ArticleID/5408/Default.aspx

Gisteren nog een bezoekje gebracht aan Rottnest Island. Dit is net als Barrow Island een class A natural reserve, alleen wordt deze misbruikt voor toerisme en is het, ondanks de mooie natuur, toch grotendeels kapot gemaakt! Zo leeft er nog maar 1 zeldzame diersoort, ipv de 14 op Barrow Island. Het leukste wat ik er gezien heb waren de kanonnen midden op het eiland, van de 2e WO. Ook spin met een lichaam zo groot als een kastanje, en poten zo lang en bijna zo dik als mijn pink, trok mijn aandacht. Daarnaast was het bootreisje op de rivier vanuit Perth, met een glaasje wijn ook niet vervelend!

Nou... nu is het weer inpakken en op naar Maleisië! Baal wel een beetje dat ik carnaval ga missen. Had graag mijn B100 pak weer eens aangedaan.. maar zoals gezegd.. je komt niet elke dag in Australië en Maleisië! Tot volgende week!

Groetjes,

Ard

Precies de woensdag na carnaval zou ik weer thuis moeten zijn.. voor degene die graag wat foto's ziet ;-)

• 18 Februari 2012 - 10:52

Suus:

He Ard wist je dat ze ook mooie tempels hebben in maleisie en niet alleen een race-circuit!! haha Ik drink een biertje op je in het mooie papslokkersgat!

• 18 Februari 2012 - 10:58

Hugo:

Ard, je hebt er een mooie trip van gemaakt! well done!