Terug in Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu Terug in Kameroen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Terug in Kameroen

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

28 November 2013 | Kameroen, Limbe

Hoi allemaal,

Ik ben weer in Kameroen. De afgelopen 5 tot 6 weken zat ik in Nederland. Langzaam afgekoeld, potje watervoetbal en de eerste overwinning van Molenschot 1! Het was weer een geslaagd verlof.

Het is nu voor het eerst dat ik twee keer naar hetzelfde project mag. De hopper (Waterway) is gearriveerd, maar ligt nog even op het anker totdat de klant akkoord geeft om te beginnen. Dat betekend wel dat we alles goed kunnen voorbereiden en de laatste aanpassingen kunnen maken aan het schip.

Gisteren voor het eerst echt kennis kunnen maken met het zaken doen op z’n Afrikaans! We moeten een bootje huren om vanaf de kade (lees, stukje beton wat op instorten staat) de bevoorrading naar de Waterway te brengen. Voor 10 minuten varen, een uur wachten en weer 10 minuten terug varen, vroegen ze in eerste instantie ruim 1500 euro!!! Na flink onderhandelen hadden we een redelijk mooie boot gevonden voor ongeveer 750 euro. Dat stond op papier en alles, maar op de dag zelf, een uurtje voor dat we deze boot nodig hadden, komt de beste man weer aan zetten… ja het wordt een andere boot. Weer een uurtje onderhandelen later, toch eieren voor ons geld moeten kiezen en een klein bootje voor 750 euro moeten huren. Penning 16 betaald voor een werkje wat ze in Nederland gratis voor je zouden doen. Kort maar krachtig proberen ze je altijd leeg te trekken, want je bent een witneus met een grote boot, dus je bent rijk genoeg…. De les die geleerd is, alles vast leggen op papier, maar dan ook alles en laten tekenen!

Gelukkig kunnen we voor het dagelijkse vervoer van en naar de Waterway gebruik maken van een crewbootje van de BAM. Die zijn hier ook bezig met het bouwen van een kademuur en droogdok. Wel lekker dat je gewoon lekker Nederlands kan lullen en een bootje kan huren tegen de prijs van een stukje gebak.

Het regenseizoen is afgelopen, al regent het nog wel minstens een keer per dag. We zien nu dus ook, vooral in de ochtend, de zon! Natuurlijk ook al een keer lichtjes verbrand, maar dat kunnen jullie tenminste zien dan ik de winter niet in Nederland doorgebracht heb als ik in januari weer in Nederland ben.

Mijn aflos vliegt vandaag naar huis en dan heb ik het rijk alleen…. Nu hopelijk maandag of dinsdag “de pijp aan de grond” en dan zijn we eindelijk los!

Oh en voor diegene die denken dat hier veel enge beesten zitten.. een mooi voorbeeld op de foto. Even voor de beeldvorming, het lijfje is zo groot als een aansteker!

Tot snel!

Groet,