Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Limbe, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Regen, regen en nog eens regen

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

23 September 2013 | Kameroen, Limbe

Hoi allemaal,

Hier weer een berichtje uit Kameroen. Het regent hier nog steeds.. al wordt het met de dag erger. Het schijnt dat het enorm opbouwt en dan van de een op de andere dag ophoudt. Het einde van het regen seizoen is dan ook in zicht. Maar dat het zo erg zou zijn als nu, had ik niet verwacht. Gisteren dreven alle schepen spontaan de haven van Idenau uit vanwege de sterke stroming van de rivier (de haven ligt in de monding van de rivier), maar donderdag ochtend was het hoogtepunt. Toen sloeg de bliksem in op ons resort. Zo'n harde klap heb ik nog nooit van mijn leven mee gemaakt. De flits zo fel dat ik er spontaan wakker van werd en de hele kamer was fel wit! Daarna meteen de klap... toen wist ik al dat hij hier had ingeslagen. Later merkten we dat internet het niet meer deed, ook wel logisch als alle apperatuur gekookt is (de brandvlekken op de router)! Gisteren heeft een monteur alles vervangen, maar hij vertelde dat de bliksem recht op de internet antenne was ingeslagen... Om aan te geven hoe slecht het weer kan zijn, heb ik er een foto bijgedaan vanaf het water. Van de week was ik op zee om grondmonsters te nemen, zie een andere foto, en konden we mooi zien hoe alle wolken zich opstappelen tegen Mount Cameroun aan en daar al hun water laten vallen! Ik denk dat je na het zien van de foto's wel geloofd dat dit de op een na natste plek op aarde is?

Maar geen zorgen, zoals een andere foto al laat zien, is het licht wat de haven van Idenau moet aangeven, erg high tech! Altijd handig zo'n olielamp in een emmer aan de boom......

Zoals je misschien op het kaartje kan zien, kijken we vanaf het strand bij Seme Beach uit op een eiland. Dit eiland (Malabo) hoort bij Equatorial Guinea. Dit is een klein landje tussen Kameroen en Gabon in, en is een voormalig Spaanse kolonie. Het eiland hoort dus bij dat land en is net als Mount Cameroon een actieve vulkaan. Elke avond in het restaurant kunnen we in de verte de lichten zien van de stad Malabo. Als we deze niet kunnen zien, betekent dat er regen aan komt.

Het werk gaat allemaal niet zo snel. We hebben veel last van het slechte weer en daarom lopen we flink achter op schema. Gelukkig loopt de klant dat ook, dus denken we dat het geen concequenties heeft. Echter betekend het wel dat ik niet zo heel veel werk heb.... Gelukkig start een onderhoudswerk in Douala binnenkort opnieuw op, dan heb ik weer wat te doen. Grote kans dus ook dat ik binnenkort weer (tijdelijk) naar Douala verhuis.

De natuur is hier mooi, maar ook gevaarlijk. En dat allemaal binnen twee vierkante meter. Zo was ik van de week even buiten en kwam ik een vogel nestje tegen wat uit de boom gevallen was. Wat een meesterwerk (zie foto).. echter toen ik weer verder wilde lopen voelde ik iets langs mijn been glijden... juist: een mooie groene slang van een metertje ongeveer. Blijkt het achteraf een Groene Mamba te zijn. De een na giftigste slang in Kameroen (na de Zwarte Mamba). Oppassen waar je je voeten zet dus... en vooral het lange gras mijden!

Gelukkig zijn we in het restaurant elke avond veilig. Hier zitten altijd wel een of twee salamanders die alle insecten opeten en er vliegt een vleermuis rond om de rest weg te jagen. Die vleermuis is een soort van huisdier geworden! Hij vind het zo gezellig bij ons dat hij van de week ook even in het kantoor kwam kijken. Erg gezellig zo samen met hem in een hok van 9 vierkante meter... we redden het wel hier!

Nou ja.. dat was het wel weer voor nu.. meer nieuws vanuit Kameroen de volgende keer!

Groeten!

Ard

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 776
Totaal aantal bezoekers 60001

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: