Laatste week in Kameroen? - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu Laatste week in Kameroen? - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Laatste week in Kameroen?

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

28 Maart 2014 | Kameroen, Douala

Hoi allemaal,


Ik weet niet zeker of dit nu mijn laatste berichtje is uit Kameroen of niet. Van de drie werken waar ik hier aan bezig ben geweest, zijn er nu twee afgerond. De derde, degene waarvoor ik eigenlijk naar Kameroen gekomen ben, loopt echter niet zo soepel, dus we wachten nog even af.

Mijn film ploeg van BNN heeft ondertussen van de week de tweede aflevering online gezet. Zelf heb ik hem hier nog niet kunnen bekijken, maar via de volgende link moeten jullie dat wel kunnen:

http://3opreis.bnn.nl/afleveringen/algemeen/7/27

Patrick Lodiers is nu in het westen van Kameroen en dikke kans dat er beelden van Douala en/of Seme Beach inzitten. Ik ben benieuwd.

Zelf ben ik de afgelopen bezig geweest met twee hoppers. De Argonaut 1 is de Waterway komen vergezellen om het werk van North Oak te versnellen. Hier was haast bij vanuit de klant. Zij vragen, wij draaien.
De Argonaut is nu inmiddels alweer in Gabon. De Waterway ligt te wachten om weer aan de gang te gaan in het noorden van Kameroen bij het N'Gosso project. We verwachten in het begin van komende week weer te beginnen en dan vertrek ik ook weer vanuit Douala naar Limbe. Vooralsnog ben ik dus in Douala. In eerste instantie om de Waterway en de Argonaut te begeleiden tijdens de bunkerdag van vorige week, maar vervolgens ben ik daar gebleven omdat er in het noorden toch niets gebeurd. Vandaag toppen we de Waterway nog een keertje af met alles wat ze nodig heeft, zodat we maandag weer twee weken vooruit kunnen.

Mijn aflos land maandag in Kameroen. Ik ken hem niet en hij het werk en het land ook niet. Ik zal dus wat dagen kwijt zijn met hem wegwijs maken, maar dat doe ik met plezier om vervolgens zelf de vliegende bus van Air France te pakken.

Om de tijd te vullen ben ik een tijdje terug ook nog een dagje naar Kribi geweest. Deze badplaats een uurtje of drie ten zuiden van Douala is het thuis gebied van Gerrit (de suveyboot schipper). Hier zijn we rond geleid door zijn boekhouder. Mooie stranden daar, leuke huisjes aan de kust en een mooie oude haven en kerk in het centrum. Een kilometer of 30 zuidelijker van Kribi zijn de Chinezen bezig met de aanleg van een zeehaven om de haven van Douala te ontlasten/vervangen.

Met de Chinezen kunnen wij niet concurreren. Niet alleen omdat hun arbeid goedkoper is, zo worden criminelen de kans gegeven 3 jaar werken in Kameroen of 3 jaar de bak in China, maar ook de manier van staatssteun is niet helemaal vergelijkbaar. De Chinezen geven een nieuwe weg, vliegveld of gehele stad kado als ze het dan ook zelf maar mogen aanleggen. De kwaliteit is vaak belabberd waardoor bijvoorbeeld de weg drie jaar later al verrot is, maar ondertussen mijnen ze wel het hele gebied leeg. China = Afrika. In Kameroen alleen al schatten ze dat er meer dan 100.000 Chinezen zijn.
Ik zie dit hier nu met mijn eigen ogen. Dit is iets waar we in Nederland maar eens over na moeten denken. Kleding en eten sturen helpt niet. Dit wordt ontvangen door de regering van Kameroen (of welk afrikaans land dan ook) en vervolgens niet weggegeven, maar verkocht aan de bevolking. De regering is rijk en de bevolking schiet er dus eigenlijk niets mee op. Een goede weg, haven of vliegveld is wel iets waard. Maar op dit moment kapen de Chinezen dit allemaal voor de neus weg. Om het probleem nog groter te maken is er geen ambassade meer in de weide omtrek. De meest dichtstbijzijnde is in Benin (of all places). Het nut van de ambassade, het eventueel werk wat zij Nederlandse bedrijven kunnen verschaffen en het goeds wat ze hiermee kunnen bereiken in landen zoals Kameroen is een onderschat goed in Nederland. Een goede economische basis is veel waardevoller voor Kameroen en zijn bevolking dan het versturen van een doosje kleding of eten. Denk eerst na voor je ontwikkelingshulp ontwikkelingshulp noemt.

Maar goed... Vooralsnog hebben we nog werk in Afrika. Dit duurt in pricipe nog een week of 6. Daarna begint het onderhoud van het kanaal van N'Gosso en Oak North. Dit kan weer lang gaan duren. Dus ik ga ervan uit dat ik niet meer terug kom... maar je weet het maar nooit!

Tot snel, 8 april ben ik weer in Nederland.

Groeten vanuit Kameroen,

Ard

  • 28 Maart 2014 - 23:32

    Bart:

    Interessant om de rol van de Chinezen zo te lezen! Heb al eens een boek gelezen over onze manier van ontwikkelingshulp maar die werkt idd ook niet haha tot 8 april!!

  • 29 Maart 2014 - 18:22

    Jacky:

    Altijd weer leuk om jouw verhalen te lezen.
    Zeer mooie foto's, vooral van die insecten!
    Tot in april!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 59965

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: