Eindelijk echt aan de slag! - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu Eindelijk echt aan de slag! - Reisverslag uit Douala, Kameroen van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Eindelijk echt aan de slag!

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

13 December 2013 | Kameroen, Douala

Hoi Allemaal,

Nou daar zijn we weer... en met goed nieuws! Er wordt gebaggerd!
We zijn afgelopen dinsdag begonnen met het onderhoud van het werk wat we een tijd geleden gemaakt hebben in Douala. Vandaar dat ik nu ook weer 1,5 week in Douala zit. Ik heb er zelfs al wat foto's van gemaakt, ter bewijs! Er wordt echt gebaggerd!
Vanaf volgende week zaterdag vertrekken we waarschijnlijk dan weer terug naar Limbe en dit keer niet om duimen te draaien en voor anker te liggen, maar om echt te baggeren!
Vandaag een vergadering gehad met de klant (Addax) en de start datum is vastgelegd. Eindelijk gaan we dus echt beginnen!!!!! En al dat goede nieuws op vrijdag de 13e!

In de reeks met enge insecten, we hebben weer een mooie gezien in ons restaurant in Seme Beach een weekje geleden. Een Tor! Deze is ook weer zo groot als een halve pistolet! Je zou hem maar in je bed vinden 's nachts! (Zie foto).

Verder ook weer de echte Afrikaanse kant van zaken doen gezien. We moesten voor vertrek van de Waterway uit Limbe, de drink water tanks nog helemaal afvullen. Nou, de lokale supplier kwam aanzetten met twee sceptic tanks gevuld met zoet water. De ene zo lek als een mandje en de andere maar half gevuld. 24 uur later hadden we toch 56 m3. Dat we 60m3 besteld hadden zien we dan maar door de vingers, ziij het niet dat hij 22 dollar per kuub rekent! In Nederland kost dat volgens mij maar 1,50 euro. Dus we gaan ook maar echt 56m3 betalen he!
De tweede levering 3 dagen later, is hij helemaal niet meer geweest....
Ben benieuwd hoe dit gaat lopen de komende 5 maanden.

Ik ben benieuwd of jullie de houten vogelhuisjes al buiten hebben hangen voor de winter? Hier maken de vogels ze gewoon zelf. En niet mooi op de tak, maar aan het uiteinde van het palmblad... wat krijg je dan: Een mooi vogel dorp met uitzicht op het water! (zie foto). Ben wel benieuwd of de jonkies die nog niet zo goed kunnen vliegen, wel kunnen zwemmem....?

Van de week ook nog bij onze Nederlandse vrienden van BAM (hiervan leende wij af en toe al een crewbootje) twee stukken oud ijzer gekocht. Deze stukken omgebouwd naar een mooi stukje sproeipijp op de hopper.. Recycling van 4 ton materiaal! Dat is groen bezig zijn! En we kunnen de modder die we gaan baggeren nu weer lekker ver weg spuiten... (zie foto).

De kapitein van de Waterway had mij ook nog gevraagd of ik voordat ze weer vertrokken uit van de ankerpositie Limbe om dus te gaan baggeren in Douala, een foto te maken vanaf een nabije heuvel van het schip. Kom ik op de heuvel, bij wat ik dacht dat een restaurant was, blijkt het een school voor mensen die graag in de olie industrie willen werken te zijn. Die hadden die dag een cultuur middag! Ja.... dus.....een blanke die indirect werkt voor de lokale olie-maatschappijen tussen 300 negers tijdens een dag over cultuur.... Ik moest meteen met de directeur van de school praten en kreeg een biertje, etc, etc...... Het werd een leuke middag!

Om af te sluiten, voor het geval ik niets meer schrijf voor het nieuwe jaar:
Alvast een PRETTIGE KERST en een GELUKKIG NIEUWJAAR!