Geen foto's, wel verhalen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu Geen foto's, wel verhalen! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Geen foto's, wel verhalen!

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

12 Januari 2012 | Australië, Sydney

Beste lezers,

Hier zijn we dan weer met een verhaal! Ik zal meteen maar met de deur in huis vallen en dat is met het feit dat ik ondertussen best al wel een aantal foto's heb, maar die mag ik niet plaatsen!
Dus wil je zien hoe het hier eruit ziet en/of wil je foto's zien van de verhalen die hieronder gaan volgen, kom langs op de koffie/voor een biertje!

Sommige zullen wel gehoord hebben dat hier een cycloon op komst is/was. Om de spanning weg te nemen, kan ik zeggen dat alles hier ok is, ik ben veilig en wel omdat de cycloon een paar honderd kilometer naar rechts het land bereikt heeft bij Port Hedland. Het bleek uiteindelijk een categorie 2 die de pitoreske naam Heidi heeft gekregen!
De schade viel mee aldaar, er waren wat dakpannen e.d. van het dak af.
De cycloon was voorspeld, maar verdween toen ineens weer van de kaart. Toen deze vervolgens weer terug kwam was het te laat om alles te demobiliseren. We hebben dus alles toen maar goed vast gezet (is eigenlijk altijd al zo, om ten alle tijden goed voorbereid te zijn) en hopen dat hij ergens anders heen gaat. Nou dat was dus ook zo. Wel was de luchtvochtigheid hier erg hoog de laaste paar dagen en heeft het twee keer geregend (een stuk minder dan in NL) Gelukkig is het daardoor wel een stuk afgekoeld.

Met mijn x-blokken gaat het prima. We hebben een beetje aangeklooid de afgelopen week met een moeilijke hoek, maar vandaag in 3 uur tijd hebben we er 42 ingegooid en toen begon het tij en troebel water weer parten te spelen. Maar we hebben zo doorgewerkt op het werk en met de x-blokken, dat de klant het aanvoeren van de blokken niet bij kan houden, wat helaas ervoor zorgt dat het werk nu langzaam stil komt te liggen. Echter aangezien de oorzaak bij de klant ligt, kunnen we veel van de kosten verhalen bij de klant.

Maar nu het leukste van de afgelopen tijd! Ik ben op de "turtle tour" geweest. Ten eerste is het gewoon al leuk om eens het kamp uit te zijn en wat meer van het eiland te kunnen zien. Maar ten tweede zijn we dus gaan rijden naar de andere kant van het eiland en kwamen we dieren tegen die je overdag en/of op het kamp niet ziet. Zo heb ik de "Euro" gezien (een geevalueerde versie van de kagaroe) en de enorme hagadis die alleen hier rond lopen (Perentie) gezien. Toen we op het strand kwamen hadden we misschien 2 a 3 schildpadden verwacht, maar er waren er echt 20 a 30 het strand op aan het kruipen. En maar gaten graven en eieren leggen. Nu hebben we er geen eireren zien leggen, maar we hebben wel iets anders heel leuk gezien. Ten eerste kon je erg dicht bij kruipen tijdens het graven en kon je de kracht zien die die beesten in hun armen hebben. Probeer maar eens op je buik te liggen op het strand, 1000 kg op je rug te leggen jezelf vervolgens vooruit te trekken!
Verder, zijn op de westkant van het eiland waar we waren, alleen de "normale" schildpadden die daar komen(er leven er hier zo rond de 20.000) en aan de oostkant (waar het kamp en werk is) komen de flatbacks. Deze zijn wat zeldzamer (2000) en hun seizoen is nog niet begonnen. Maar ten tweede dus, liepen we gewoon op het strand en een van ons keek zomaar eens om, liepen er ineens 50 a 60 "hatchlings" (babyschildpadjes) richting de zee! Die kwamen dus ineens uit het niets en renden naar de zee! Als we er niet waren geweest hadden de vogels en de Perenties ze allemaal opgegeten. Dus hebben we toch iets goeds gedaan voor de natuur!
Toen we vervolgens terugliepen, liep ik achteraan en zag ik ineens iets zwarts.. ik denk wat is dat? Er waren al een paar mensen bovenop gaan staan, maar ineens bewoog het!
Bleken het twee hatchlings te zijn die met het koppie net uit het nest geklommen waren om te kijken of het veilig was. Nou daar hebben we dus ff op zitten wachten. En na een half uur hadden we geluk. Binnen 1 minuut kwamen er ineens 20 hatchlings uit en maar sprinten naar de zee! Echt enorm leuk! 8 weken geleden is er dus een schildpad met veel moeite dat strand op gekomen, een nest gegraven, eieren gelegd, nest afgedekt en weer terug (dat duurt zeker wel een uurtje of 6) en dan 8 weken later komen er ineens 20 schildpadjes uit de grond! Deze babies zijn ongeveer zo groot als de palm van je hand.
Zoals gezegd heb ik daar legio foto's en filmpjes van.. dus als je benieuwd bent, kom op de koffie!

Daarnaast heb ik op het werk ook legio schildpadden, dolfijnen en nog veel meer dieren op de foto gezet! De natuur kan zeer mooi zijn, met name als je de foto's ziet van mensen die hier al langer zitten en dus ook op de Finnmarken (een cruiseschip dat eerst als kamp diende) gezeten hebben. Zij komen met foto's van walvissen, haaien, etc! Het grootste en raarste wat ik tot nu toe in de zee gezien heb is een pijlstaartrog met een diameter van pakweg 2 meter! Als dat uit het water springt, valt dat wel op!

Jullie zullen wel gemerkt hebben, dat ik niet zoveel op de website zet.. maar dat komt omdat ik daar bijna geen tijd voor heb. In de 1 a 2 vrije uurtjes die ik heb per dag, wil ik graag wat relaxen/sporten/gezellig wat biljarten of gewoon een biertje drinken. Ik begin hier goed in de groep te liggen en dat merk je aan alle kant. De dagen gaan snel, iedereen is aardig tegen je en je eenzaamheid gaan vanzelf weg! Ik heb zelfs al een collega gevonden die zo goed als zeker na afloop van mijn verblijf hier mee gaat rond reizen voor een week in West Australie! Hartstikke leuk dus!
Daarnaast krijg ik vooral positieve feedback over mijn manier van functioneren hier en dat stemt mij natuurlijk ook goed!

Bruin wordt ik niet.. maar voor mijn doen ben ik best verkleurd. Alleen kan je de afdruk van mijn veiligheidsbril wel erg duidelijk zien!.. zoals gezegd, foto's zeggen een stuk meer!

Tot snel weer,

Ard

ps. Ik vind het erg leuk dat zoveel mensen mijn verhalen lezen en baal dan ook wel dat ik niet zoveel er op kan zetten! Vooral de reacties die je krijgt zijn erg welkom!

pss. @ Lucia en Henk, het is ook allemaal erg snel gegaan! Maar dat maakt het leuk en daarnaast hoort dat bij dit werk! Daarom kan ik eigenlijk alleen zeggen, hou mijn blog in de gaten en je weet precies waar ik ben ;-)

  • 12 Januari 2012 - 12:19

    Hugo:

    Ha mooi verhaal kerl! australie is zo verkeerd nog niet!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ard

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 183
Totaal aantal bezoekers 59982

Voorgaande reizen:

02 Juni 2014 - 31 Oktober 2015

Sunny Clacton and Holland on Sea

04 Februari 2015 - 12 Februari 2015

Visiting friends in Thailand

14 Augustus 2013 - 07 April 2014

Baggeren in Kameroen!

16 Januari 2014 - 04 Februari 2014

Bienvenidos a Colombia

26 Mei 2013 - 22 Juli 2013

1000 bommen en granaten!

25 Februari 2013 - 01 April 2013

Southampton / Colwyn Bay

14 November 2012 - 09 Januari 2013

Mumbai

17 December 2011 - 23 Februari 2012

Top West of Down Under!

17 September 2011 - 19 November 2011

Werken in de zandbak

27 Augustus 2010 - 28 Augustus 2010

Aantal korte trips

17 September 2007 - 30 Januari 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: