Fase 2 van start! - Reisverslag uit Clacton-on-Sea, Verenigd Koninkrijk van Ard Jong - WaarBenJij.nu Fase 2 van start! - Reisverslag uit Clacton-on-Sea, Verenigd Koninkrijk van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Fase 2 van start!

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

15 Maart 2015 | Verenigd Koninkrijk, Clacton-on-Sea

Hallo Allemaal,

Dit keer weer een berichtje uit Engeland. Fase 2 is hier begonnen. Hadden we vorig jaar 8 strekdammen gebouwd, zo gaan we er nu nog eens 15 bouwen. Dit alles zal rond half oktober klaar zijn, inclusief het bezorgen van 800.000m3 zand.

Toen ik aankwam in Engeland eind februari was de eerste onder aannemer al begonnen met het slopen van oude kust verdedigings werken. Mijn taak is het leveren van al het zand. Ik had dan ook maar een kleine twee weken om de komst van de Sospan Dau voor te bereiden. Deze kleine maar zeer fijne sleepzuighopper was voor aankomst bezig in Brighton. Voor de aftrap van de tweede fase mocht ik dus nog een dag op pad. En wat doe je als je een uur te vroeg bent? Juist... Brighton & Hove Albion bezoeken.

Nu ik dit schrijf is de Sospan Dau inmiddels ook al weer een week bezig.
Dit loopt allemaal gesmeerd en er liggen ook inmiddels dan ook al weer wat "pannenkoeken" van zand op het oude strand. Deze hopen zand worden gebruikt door de tweede onderaannemer als basis voor de nieuw te bouwen strekdammen. Elke pannenkoek is ongeveer 5000m3 en met 1 reis per hoogtij periode, duurt elke locatie 2,5 dag om te voltooien.

Nu de Sospan Dau aan het werk is, heb ik tijd om de persleiding voor de Causeway voor te bereiden. De Causeway is eenzelfde schip als de Sospan Dau, maar dan groter. Dit schip gebruiken we om de baaien tussen de dammen te vullen met zand. Omdat de Causeway echter groter is, kan deze niet dicht genoeg bij het strand komen. Dit schip koppelt dan ook aan een leiding van ruim 1 kilometer en perst zijn lading via die pijp het strand op. De lengte van deze leiding moet nauwkeurig bepaald worden. De leiding komt als een geheel vanuit Nederland per sleepboot. De buis langer/korter maken is dus bijna niet mogelijk zo gauw hij vertrokken is. Daarnaast kan je een te korte leiding niet (altijd) bereiken maar zorgt een te lange leiding voor te veel weerstand in de leiding. Een leuke puzzel dus...

Maar het is niet alleen maar werk. Vorige week zijn we met een aantal voor het eerst eens in Colchester gaan stappen. Nu is Colchester ook geen Southampton, maar wat een avond! Laat ik het zo samenvatten: 100 pond armer, Europees kampioen karate voor vrouwen ontmoet en vier kaal geschoren gezichten op maandag ochtend.

Betreffende die gezichten, zelfs Julien (beter bekend als Helicopteerr) heeft zijn baard eraf geschoren en dat alles voor 10 pond! De weddenschap is gesloten over wie er over 2 weken de beste baard heeft kunnen groeien. Ik moet zeggen het begint onderhand wel wat te jeuken. Misschien dat ik over een week wel een fototje deel...

Ik ben er ook mooi bij als NAC thuis strijd tegen degradatie tegen Heracles en Groningen! Hopen dat we erin blijven!

Tot snel,

Groetjes,