Voor de eerste keer in Clacton! Of toch niet? - Reisverslag uit Harwich, Verenigd Koninkrijk van Ard Jong - WaarBenJij.nu Voor de eerste keer in Clacton! Of toch niet? - Reisverslag uit Harwich, Verenigd Koninkrijk van Ard Jong - WaarBenJij.nu

Voor de eerste keer in Clacton! Of toch niet?

Door: Ard

Blijf op de hoogte en volg Ard

10 Juni 2014 | Verenigd Koninkrijk, Harwich

Hallo Allemaal,

Hier dan het eerste berichtje vanaf mijn nieuwe project locatie! Het blauw gele dartpijltje van Boskalis kwam deze keer terecht op het altijd zonnige Clacton (en Holland) on Sea!
Er is hier een mooi werk aangenomen waar een enorme uitdaging inzit voor zowel mijzelf als voor het hele project! De kust heeft hier door de invloeden van stormen en de ruige Noordzee het flink te voorduren gehad. Omdat in Engeland tot voor kort geen kust verdedigings programma liep (in tegenstelling tot het programma wat in Nederland is opgesteld na de ramp van 1953), is er ten noorden van de Pier in Clacton, geen enkel strand meer over. Ook zijn de huidige verzameling kustbeschermings werken zo beschadigd en verouderd dat er besloten is om de hele kustlijn van Clacton de vernieuwen.

Het nieuwe strand zal opgespoten worden tussen 23 groynes (of stenen dammetjes) die we eerst moeten bouwen. De grote uitdagen is echter het getij. Het gehele huidige strand ligt met hoog water onder water, maar ook met laag water is er weinig werk ruimte. Ook de toekomstige dammetjes verdwijnen met hoog water onder water. Slimme logistieke planning is dus het sleutelwoord hier. Het zand wordt gewonnen in de Noordzee, de stenen komen uit Noorwegen. Het project team bestaat vooralsnog naast mijzelf uit Jaap Dekker (Project Directeur van de Maasvlakte 2 en ook de project manager in India), Oscar Fischer (zeer ervaren "stenenman" waar ik ook al mee gewerkt heb in Australie) en Ronald Kok (zeer ervaren landmeter).

Omdat we nog geen kantoor hebben mogen opbouwen op een parkeerplaats aan de promenade van Clacton en het werken in de pub ook niet echt de concentratie bevorderd, is er besloten om gebruik te maken van het kantoor van een lang lopend project in Harwich. Dit inmiddels al twintig jaar lopende onderhouds project zorgt ervoor dat je makkelijk met de pond vanuit Hoek van Holland, Engeland kunt bereiken (hint 1). Harwich ligt een minuutje of 20 van Clacton (hint 2). Aan de andere kant van het water ligt de container haven van Felixstowe. Ook hier is Boskalis bezig, dit keer met een uitbereiding van de kade muur. Afgelopen vrijdag zaten we dus lekker met 3 project teams in een kantoor. Veel van deze mannen heb ik al eens mee gewerkt en dus was het een gezellige middag!

Voorlopig zijn we nog druk aan het voorbereiden, maar over een week of twee moeten we in Clacton zitten en zullen half Juli de eerste bakken zand en stenen arriveren.

Tot in de zomer!

Groet,

Ard

• 11 Juni 2014 - 21:51

Jacky:

Hoi Ard

Gezellig, een keertje niet zo ver van huis.
    Het lijkt mij een hele mooie grote klus.
    Leuk dat er dichtbij meerdere projecten zijn.
    Altijd interessant om het werk en het
    resultaat bij oplevering in stukken mee te maken.

Succes en van ons hier de groeten.